بهترین مکمل های غضروف ساز و ویتامین ها برای درد مفاصل

بهترین مکمل های غضروف ساز و ویتامین ها برای درد مفاصل

در این مطلب قصد معرفی بهترین مکمل های غضروف ساز و ویتامین ها برای درد مفاصل را داریم. درد مفاصل یا استئوآرتریت شایع ترین نوع آرتریت است که تعداد زیادی از افراد را تحت تأثیر قرار می دهد. درمان های مرسوم شامل ورزش، کاهش وزن اضافی، داروها و وسایل حمایتی مانند عصا است. با این حال، بسیاری از افراد نیز به مکمل های ضد التهاب مفاصل و غضروف ساز نیاز خواهند داشت.

درد مفاصل (استئوآرتریت) چیست؟

استئوآرتریت یک بیماری مزمن و پیشرونده است که در نتیجه ساییدگی و پارگی بدن ایجاد می شود. اثرات اصلی استئوآرتریت باریک شدن فضای مفاصل، تخریب غضروف و در نهایت تحلیل استخوان است. علائم آرتروز شامل درد عمیق و دردناک در نواحی خاصی از بدن (به ویژه هنگام حرکت)، سفتی صبحگاهی، کریپتوس (صدای مفاصل) و محدودیت حرکت است.

بهترین مکمل های غضروف ساز و حمایت کننده مفاصل

محققان اثرات مکمل های زیر را در افراد مبتلا به آرتروز مطالعه کرده اند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که در حالی که برخی مکمل ها ممکن است به کاهش علائم کمک کنند، نباید به عنوان جایگزینی برای درمان تجویز شده توسط پزشک در نظر گرفته شوند. مهم است که همیشه قبل از افزودن یک مکمل جدید به برنامه روزانه خود با پزشک خود صحبت کنید.

زردچوبه بهترین قرص ضد التهاب زانو

زردچوبه از خانواده زنجبیل است و اغلب در طب سنتی چینی و هندی استفاده می شود. هنگامی که به عنوان ادویه استفاده می شود، به غذاهایی مانند کاری رنگ طلایی می دهد. زردچوبه که به عنوان Curcuma longa نیز شناخته می شود حاوی کورکومین است – یک ترکیب ضد التهابی که ممکن است به کاهش التهاب ناشی از آرتریت کمک کند.

یک بررسی تجویز کورکومین و عصاره کورکوما لونگا را در بیش از 2000 شرکت‌کننده مبتلا به انواع مختلف آرتریت، از جمله آرتروز، بررسی کرد. کورکومین و عصاره کورکوما لونگا هر دو پتانسیل لازم را برای بهبود علائم آرتریت و کاهش التهاب نشان دادند. عصاره‌های کورکومین و کورکوما لونگا مخصوص استئوآرتریت، اثرات مشابهی با داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) در کاهش درد و سفتی مفاصل و بهبود عملکرد داشتند. علاوه بر این، هنگامی که با NSAID ها ترکیب شد، اثرات کورکومین بیشتر از NSAID ها به تنهایی قابل توجه بود.

قرص ضد التهاب مفاصل روغن ماهی

روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است، مواد مغذی ضروری که با التهاب مبارزه می کنند. مطالعات محدودی وجود دارد که به طور مداوم فواید روغن ماهی را بر سلامت مفاصل و غضروف نشان داده است.

بهترین مکمل های غضروف ساز و ویتامین ها برای درد مفاصل

یک کارآزمایی تصادفی‌سازی شده در سال 2016 نشان می‌دهد که روغن ماهی با دوز پایین و زیاد ممکن است استئوآرتریت علامت‌دار زانو را بهبود بخشد. جالب توجه است، گروهی که در این مطالعه روغن ماهی با دوز پایین مصرف کردند، در مقایسه با گروه روغن ماهی با دوز بالا، بهبود بیشتری در عملکرد و میزان درد داشتند.

کارآزمایی تصادفی‌سازی‌شده و کنترل‌شده دیگری در سال 2020 نشان می‌دهد که مکمل‌های روغن ماهی به طور قابل‌توجهی درد آرتروز را در شرکت‌کنندگانی که با اضافه وزن و چاقی زندگی می‌کنند در مقایسه با عدم مصرف مکمل روغن ماهی کاهش می‌دهد.

بهترین مکمل های غضروف ساز و ویتامین ها برای درد مفاصل

مکمل گلوکزامین و کندرویتین

کندرویتین و گلوکزامین اجزای ساختاری غضروف، بافت بالشتکی اطراف مفاصل شما هستند. مکمل‌های کندرویتین معمولاً از غضروف حیوانات تهیه می‌شوند، در حالی که مکمل‌های گلوکزامین از منشاء صدف یا گیاهی تهیه می‌شوند. کندرویتین و گلوکزامین به طور بالقوه می توانند درد مفاصل را کاهش دهند و از پیشرفت زوال مفصل و از بین رفتن غضروف جلوگیری کنند. کندرویتین و گلوکزامین را می توان به صورت جداگانه یا ترکیبی مصرف کرد.

یک متاآنالیز در سال 2018 نشان داد که کندرویتین در کاهش درد و افزایش عملکرد فیزیکی در شرکت کنندگان مبتلا به استئوآرتریت نسبت به دارونما برتر است. علاوه بر این، گلوکزامین در مقایسه با دارونما اثر قابل توجهی در کاهش سفتی نشان داد.

با این حال، متاآنالیز دیگری در سال 2018 که مکمل‌های مختلف را برای استئوآرتریت بررسی می‌کرد، به این نتیجه رسید که کندرویتین و گلوکزامین، به‌عنوان مکمل‌های فردی، یا بی‌اثر هستند یا فواید کمی دارند.

تحقیقات اخیر در مورد کندرویتین و گلوکزامین برای استئوآرتریت بیشتر بر ترکیب این دو مکمل تمرکز دارد تا اینکه به صورت جداگانه روی آنها انجام شود. یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز در سال 2022 نشان می دهد که ترکیب کندرویتین و گلوکزامین مؤثرتر از استفاده جداگانه آنها برای درمان آرتروز زانو است.

بهترین مکمل های غضروف ساز و ویتامین ها برای درد مفاصل

کلاژن بهترین قرص غضروف ساز

کلاژن پروتئینی است که در استخوان ها، غضروف ها، ماهیچه ها، پوست و تاندون ها یافت می شود. این به قوی نگه داشتن این بافت ها برای مقاومت در برابر کشش کمک می کند. اکثر محصولات کلاژن موجود در بازار از منابع حیوانی مانند پوست، تاندون، استخوان و چرم مشتق می شوند. انواع مختلفی از محصولات کلاژن در سلامت مفاصل مورد مطالعه قرار گرفته است که کلاژن نوع II و کلاژن هیدرولیز شده بیشترین مورد مطالعه در آرتروز هستند.

متاآنالیز 2019 در International Orthopedics نشان داد کلاژن در بهبود علائم آرتروز موثر است. کلاژن می تواند به کاهش درد استخوان مرتبط با فعالیت و تقویت تاندون ها و رباط ها کمک کند.

با این حال، بررسی مواد مغذی در سال 2023 از مکمل‌های کلاژن برای سلامت مفاصل توضیح می‌دهد که اگرچه بیشتر ترکیبات کلاژنی که مورد مطالعه قرار گرفته‌اند موثر به نظر می‌رسند، اما تفاوت‌های زیادی در نحوه مطالعه، میزان مصرف و دوره درمان وجود دارد.

بهترین مکمل های غضروف ساز و ویتامین ها برای درد مفاصل

بهترین ویتامین برای درد مفاصل کدام است؟ ویتامین D و K

چندین ویتامین از جمله ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان A، C و E و ویتامین‌های D و K برای تأثیرات شان بر آرتریت مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. در کل ویتامین‌های D و K هر دو برای استحکام استخوان‌ها مهم هستند و ویتامین K در ساختار غضروف نقش دارد. در صورت کمبود این دو ماده مغذی، ممکن است مکمل این دو ماده غذایی مفید باشد.

بهترین مکمل های غضروف ساز و ویتامین ها برای درد مفاصل

مکمل غضروف ساز SAM-e 

S-adenosyl-methionine (SAM-e) یک ترکیب طبیعی در بدن است که دارای اثرات ضد التهابی، محافظت از غضروف و تسکین درد است. در مطالعات، در تسکین درد استئوآرتریت به اندازه داروهای NSAID مانند ایبوپروفن و سلکوکسیب، بدون عوارض جانبی آنها خوب بود. این مکمل زمانی که افسردگی هم دارید بسیار مفید است، زیرا دارای اثر ضد افسردگی خفیف تا متوسط ​​است.

دوز معمولی SAM-e 1200 میلی گرم در روز است. اگر قصد دارید این مکمل را امتحان کنید، صبور باشید. چند هفته طول می‌کشد تا اثرات کامل را مشاهده کنید.

فواید مصرف مکمل برای درد مفاصل

مصرف مکمل ها برای درد مفاصل ممکن است بسته به مکملی که انتخاب می کنید، فواید متفاوتی داشته باشد. موارد زیر را در نظر بگیرید:

گلوکزامین و کندرویتین ممکن است به بهبود علائم آرتروز مانند درد مفاصل و عملکرد کمک کنند.

روغن ماهی ممکن است التهاب، درد مفاصل، سفتی و تورم را در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید کاهش دهد.

کورکومین (ترکیب فعال در زردچوبه) ممکن است التهاب را کاهش داده و تورم و حساسیت مفاصل را کاهش دهد.

کلاژن ممکن است درد استخوان را کاهش دهد، تاندون ها و رباط ها را تقویت کند و علائم آرتروز را بهبود بخشد.

معایب احتمالی استفاده از مکمل ها برای درد مفاصل

یکی از اشکالات احتمالی استفاده از مکمل‌ها این است که ممکن است علت اصلی درد مفاصل، مانند همسویی اسکلتی عضلانی یا جنبه‌های غذایی را بررسی نکنند.

مکمل ها همچنین پتانسیل تداخل با داروهای خاص را دارند و ممکن است برای افراد با شرایط پزشکی خاص خطراتی ایجاد کنند. اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید، توصیه می شود از زردچوبه / کورکومین و روغن ماهی خودداری کنید. علاوه بر این، افرادی که برای جراحی آماده می شوند یا کسانی که بیماری کیسه صفرا دارند باید از زردچوبه/کورکومین اجتناب کنند.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که مصرف کندرویتین در کنار داروهای رقیق کننده خون ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. علاوه بر این، افراد مبتلا به گلوکوم باید در مصرف گلوکوزامین احتیاط کنند، زیرا ممکن است فشار چشم را بدتر کند.

توصیه می شود همیشه قبل از افزودن هر مکملی به برنامه روزانه خود با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر مشکل پزشکی دارید.

آیا مکمل های مفصل ساز و غضروف ساز ارزش مصرف دارند؟

ارزش مصرف مکمل‌های ضد درد مفاصل به عواملی مانند سابقه سلامت شخصی و علائمی که تجربه می‌کنید بستگی دارد. در حالی که برخی از مکمل‌ها ممکن است مزایایی مانند کاهش التهاب و بهبود درد مفاصل داشته باشند، برخی ممکن است با داروها تداخل داشته باشند یا عوارض جانبی ناخواسته ایجاد کنند.

برای تعیین اینکه آیا از مصرف مکمل برای درد مفاصل سود می برید، با پزشک خود صحبت کنید.

راه های اضافی برای حمایت از مفاصل

با توجه به بنیاد آرتریت، نکات زیر را برای حمایت از سلامت مفاصل در نظر بگیرید:

تحرک بیشتری داشته باشید: سعی کنید در طول روز بین نشستن و ایستادن متناوب باشید و برای جلوگیری از سفتی و درد مفاصل از حرکات کششی استفاده کنید. هنگام ورزش، ورزش های کم تاثیری را انتخاب کنید که برای مفاصل آسان تر هستند مانند شنا یا دوچرخه سواری.

کاهش وزن اضافی: اگر با اضافه وزن یا چاقی زندگی می کنید، حتی کاهش وزن متوسط ​​می تواند به کاهش استرس روی زانوهای شما کمک کند. در واقع، هر 1 کیلو کاهش وزن  4 کیلو فشار روی زانوها و سایر مفاصل تحمل کننده وزن را کاهش می دهد.

سیگار را ترک کنید: سیگار کشیدن ممکن است تراکم استخوانی را کاهش دهد، که می تواند به ایجاد آرتروز کمک کند.

کلسیم بیشتری بخورید: دریافت کلسیم کافی به قوی نگه داشتن استخوان ها و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان کمک می کند. برای افزایش مصرف کلسیم، غذاهای بیشتری مانند ماست، کلم پیچ، کلم بروکلی و ماهی قزل آلا مصرف کنید یا از مکمل کلسیم استفاده کنید .

مصرف ویتامین C خود را افزایش دهید: ویتامین C ممکن است به کند کردن پیشرفت آرتروز کمک کند. برای دریافت بیشتر این ماده مغذی، سعی کنید غذاهایی مانند مرکبات، توت فرنگی، فلفل و کلم بروکلی مصرف کنید یا مکمل ویتامین C را به برنامه سلامتی خود اضافه کنید.

کفش‌های مناسب بپوشید: پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند فشار بیشتری بر زانوهای شما وارد می‌کند و ممکن است به ایجاد آرتروز کمک کند. در عوض، کفش های انعطاف پذیر با زیره های لاستیکی را برای بالش بهتر انتخاب کنید.

سوالات متداول

بهترین مکمل برای درد مفاصل چیست؟

بهترین مکمل ها برای کاهش درد مفاصل شامل زردچوبه، روغن ماهی، کلاژن، کندرویتین و گلوکزامین است. به خاطر داشته باشید که بهترین مکمل برای شما به عواملی مانند سابقه سلامتی، علائم و هر دارویی که مصرف می کنید بستگی دارد. با پزشک خود صحبت کنید تا مشخص شود که آیا از مصرف مکمل برای درد مفاصل سود می برید یا خیر.

اگر مفاصلم درد بگیرد چه ویتامینی کم دارم؟

کمبود ویتامین دی و درد مفاصل به خوبی اثبات شده است. ویتامین D برای استحکام استخوان ها مهم است و ویتامین K به استحکام استخوان و ساختار غضروف کمک می کند. اگر کمبود ویتامین D یا K دارید، مصرف مکمل برای این مواد مغذی ممکن است مفید باشد.

آیا منیزیم به درد مفاصل کمک می کند؟

منیزیم به تقویت استخوان ها و حفظ غضروف مفاصل کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که خوردن غذاهای سرشار از منیزیم ممکن است تراکم استخوان را افزایش داده و به پیشگیری از پوکی استخوان در زنان یائسه کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *